Σχολική Βία

Παγκόσμια ήμερα κατά της

Σχολικής Βίας 

 

6/3/2014

Εκδήλωση Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης για το φαινόμενο του Σχολικού Εκφοβισμού (Bullying)

Διεθνείς έρευνες έχουν δείξει ότι περίπου το 15% των μαθητών έχουν βιώσει συμπεριφορές εκφοβισμού-θυματοποίησης από συμμαθητές τους. Τα παραπάνω αποτελέσματα επιβεβαιώνονται και στην ελληνική πραγματικότητα , σύμφωνα με πρόσφατη επιδημιολογική μελέτη, που πραγματοποίησης η Ε.Ψ.Υ.Π.Ε κατά τη σχολική χρονιά 2011-2012. Ο εκφοβισμός-θυματοποίηση (bullying) μαθητών από συμμαθητές τους αποτελεί μορφή βίας και επιθετικής συμπεριφοράς που εμφανίζεται κυρίως στο σχολείο με σοβαρές επιπτώσεις για τη ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού και τη διαδικασία της μάθησης.

Ο όρος εκφοβισμός και βία στο σχολείο (school bullying) περιγράφει την εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.Πιστεύουμε ότι κάθε παιδί έχει το δικαίωμα να πηγαίνει στο σχολείο χωρίς να φοβάται ότι κάποιο άλλο παιδί μπορεί να το ταπεινώσει, να το εξευτελίσει και να του επιβληθεί με τη βία ανεξάρτητα από:

  • Το αν είναι αγόρι ή κορίτσι
  • Την εμφάνισή του
  • Τις ικανότητες που έχει
  • Την πατρίδα που έχει
  • Την οικογένεια από την οποία προέρχεται
  • Tη θρησκεία που πιστεύει
  • Tο πόσο «διαφορετικό» μοιάζει

Μορφές εκφοβισμού

  • Σωματικός: φυσικός τραυματισμός ή απειλή τραυματισμού προς κάποιον. Εκδηλώνεται με σπρωξίματα, σκουντήματα, αγκωνιές, γροθιές και κλοτσιές, τρικλοποδιές, χτυπήματα με αντικείμενα, τσιμπήματα και δαγκωνιές, περιορισμό του άλλου μέσω σωματικών πρακτικών.
  • Λεκτικός: συστηματική χρησιμοποίηση υβριστικών εκφράσεων, φραστικών επιθέσεων, προσβολών και απειλών, αγενών σχολίων και ειρωνείας, χρήση παρατσουκλιών.
  • Εκφοβισμός με εκβιασμό: εκούσια απόσπαση χρημάτων ή προσωπικών αντικειμένων, η οποία συνοδεύεται από απειλές ή και τον εξαναγκασμό σε αντικοινωνικές πράξεις.
  • Έμμεσος ή κοινωνικός: προσπάθεια για κοινωνική απομόνωση ή αγνόηση ατόμου, για άσκηση επιρροής στην ομάδα των συνομηλίκων ώστε να αισθανθούν αντιπάθεια για κάποιο συγκεκριμένο συμμαθητή τους, διάδοση κακόβουλων φημών και ψευδών.
  • Ηλεκτρονικός: αποστολή απειλητικού ή υβριστικού υλικού μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, των υπηρεσιών MMS και SMS που παρέχουν τα κινητά τηλέφωνα και των διαδικτυακών τόπων κοινωνικής δικτύωσης, χρήση ή παραποίηση των προσωπικών δεδομένων κάποιου ατόμου, αποκλεισμός του από μια δικτυακή ομάδα, κλήσεις στο κινητό του από άγνωστο νούμερο.
  • Ρατσιστικός: διάδοση αρνητικών σχολίων εξαιτίας της καταγωγής, της κοινωνικής τάξης, της οικονομικής κατάστασης, της διαφορετικότητας.
  • Σεξουαλικός: υβριστικά σχόλια, σκίτσα και γκράφιτι με σεξουαλικό περιεχόμενο, ανήθικες χειρονομίες, ανεπιθύμητο άγγιγμα, μέχρι και σοβαρές σεξουαλικές επιθέσεις.

Ο εκφοβισμός και η βία στο σχολείο είναι κάτι που μας αφορά όλους. Έχει επιπτώσεις σε διαφορετικά επίπεδα και χρειάζεται συνεργασία και επικοινωνία από όλες τις πλευρές ώστε να έχουν αποτέλεσμα οι προσπάθειες αντιμετώπισής του.

Η ενημέρωση, η παρουσίαση του υλικού (βίντεο), καθώς και οι συζητήσεις με τους μαθητές όλων των τάξεων ,υλοποιήθηκαν από τους εκπαιδευτικούς:                                 κα Κοντοκώστα Γεωργία και Λαρίση Δημήτρη.

[slideshow id=42][nggallery id=42]

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο